تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/12/10 - 09:07
کد خبر: 463061

نگاهی بر حواشی مرگ توله یوزآسیایی؛

پفیوز مجازی/ چه کسانی باعث انقراض پیروز شدند؟

پفیوز مجازی/ چه کسانی باعث انقراض پیروز شدند؟

روش جدید تولد در اسارت می تواند نتیجه و یوزهای آسیایی را از انقراض نجات دهد. اما عده ای حتی اگر گوسفندی در کشور تلف شود به دنبال مهر بی کفایتی میگردند که با تقصیرسازی کشور را محکوم کنند.

به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «پیروز» توله یوز پلنگ محبوب ایرانی‌ها در بیمارستان دامپزشکی به دلیل بیماری جان خود را از دست داد. پیروز یوزپلنگی ایرانی و فرزند «ایران» و «فیروز» بود که در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در قالب طرح پروژه تکثیر یوزایرانی در اسارت متولد شده بود.

حسن اکبری؛ معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با علت تلف شدن «پیروز» اظهار کرد:  پیروز در شرایطی خاصی بزرگ شده بود و از همان ابتدا سیستم ایمنی ضعیفی داشت، شیر مادر را نخورده بود و با وزن نامتعارف که نصف حالت استاندارد بود، بزرگ شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل عفونت‌های متعدی پیش آمد و در دوره‌های متفاوت مجبور شدیم با نظر دامپزشکان داروهای متفاوتی را به او بدهیم. به طور کلی در شرایط کاملاً طبیعی بزرگ نشد و همین مورد باعث شد توانایی مقابله با بسیاری از عوامل بیماری‌زا را نداشته باشد.

اما در ادامه مرگ پیروز اولین توله ای که در با روشی جدید در اسارت به دنیا آمده است بهانه دیگری برای عده ای  شده است که باری دیگر بر خود تحقیری های همیشگی بیفزایند و با شایعه سازی و حتی دروغ پراکنی ناامیدی را در کشور نهادینه کنند.

توله یوزی که مبدا امید است و این را نشان داد که روش جدید تولد در اسارت می تواند نتیجه و یوزهای آسیایی را از انقراض نجات دهد. اما عده ای حتی اگر گوسفندی در کشور تلف شود به دنبال مهر بی کفایتی میگردند که با تقصیرسازی کشور را محکوم کنند.

یکی از دانشجویان خارجی نیز در توئیتی به این نکته اشاره کرد و نوشت: سال ۲۰۱۹ به مسیح علی‌نژاد، در دانشگاه کلفرنیا، گفتم که حتی اگر یک گربه هم در ایران اتفاقی برایش بیافتد شماها تقصیر را گردن جمهوری اسلامی می اندازید درحالی که نسبت به ظلم واقعی که غرب برای مردم دنیا به ارمغان آورده است سکوت میکنید. امروز با رفتن پیروز می بینم کسانی که مروج خشونت هستند و باعث شدند تا گلوی انسانی بریده شود و زنده زنده آتشش بزنند برای رفتن پیروز اشک بریزند.

عده دیگر با دروغ پراکنی بر اینکه پزشکان خارجی از جمله آمریکا برای بهبود این توله یوزپلنگ داوطلب شدند اما اجازه داده نشد این درحالی است که همین کشورها چندسال پیش وقتی یوزپلنگشان با هیمن بیماری دست و پنجه نرم میکردند هیچ کاری نتوانستند انجام دهند و تلف شد. اما این اخبار را به راحتی منتشر کرده تا خود تحقیری را گسترش دهند.

اما موضوعی که بسیاری از کاربران فضای مجازی را ناراحت کرد اشک تمساح خاندان پهلوی بود که مرگ توله یوزایرانی را حاصل بی کفایتی و نابودی زیست بوم و حیات وحش دانست.

چیزی نگذشت که کاربران فضای مجازی دست خاندان پهلوی را که با شکارهای بی رویه و وحشیانه یکی از اصلی ترین عامل های نابودی زیست بوم و انقراض برخی از گونه های حیات وحش کشورمان بودند.

از این رو در ادامه برخی از واکنش ها را به موضع خاندان پهلوی مشاهده می کنید:

گزارش از هادی هدایت زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پزشکیان سه‌شنبه راهی روسیه می‌شود
اسلامی شهادت یحیی السنوار را تسلیت گفت
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top